Fotosyntesen, hmm, det är ett krångligt ord. Vi pratade om fotosyntes i samband med att våren kommit till oss. För vad det är det som händer på våren, jo det blir varmare, isen är borta, fåglarna sjunger och det har börjat komma knoppar på träden samt att några blommor har tittat fram. Tidigare har vi pratat om hur solen "ger" energi till växterna. Idag pratade vi om hur vattnet regnar ner och sugs upp av rötterna och transporteras upp i trädet och ut i bladen.
"Det var en gång ett ledsamt och ensamt litet träd, En dag tittade solen fram och lyser sina strålar på det ledsna trädet. Trädet blir glad av att solen tittar förbi och värmer trädet med sina solstrålar. Trädet är också nöjd över all den koldioxid som finns i luften ger trädet energi (mat). Men av all värme blir trädet väldigt törstig och då plötsligt böjar det att regna på trädet. Va gott, trädet suger in vattnet med hjälp av sina rötter som finns i marken. Nu har trädet tagit emot både sol, regn och koldioxid från luften. Plötsligt börjar det att hända något på trädet, små små gröna blad börjar växa ut på trädets grenar. I det gröna bladet finns det klorofyll som gör att bladet får sin fina gröna färg. Bladet sätter igång med att laga "mat". "Maten" som bladet lagar kallas för druvsocker och syre. Syret som bladen ger ifrån sig gör så att vi människor och djur kan andas och leva här på jorden!"
Vi planterade gula ärtor i platsmuggar. Vi fyllde muggarna med hushållspapper som vi fuktade med vatten. Sedan stoppade vi ärtorna runt kanten. När vi var färdiga ställde vi muggarna i fönstret. Två muggarna ställde vi under varsin burk. Sedan skrev vi lappar där det stod MÖRKT och LJUST som vi sedan placerade vid muggarna. Vad kommer att hända? Fortsättning följer..
Syftet med denna aktivitet är att barnen skall få en uppfattning om vad fotosyntesen innebär. Barnen skall även få en uppfattning om vad solen, koldioxid, vatten, klorofyll, druvsocker och syre har för uppgift i fotosyntesen.